Városi közlekedés: az autóhitel nem áll többé az utadba

Gazdaság

A saját autó birtoklása már nemcsak presztízs kérdése és a tévhittel ellentétben a városi közlekedésben is hasznos lehet. Sok nagyvárosban lakó arra hivatkozva nem tart fenn gépjárművet, hogy tömegközlekedéssel is eljut bárhova. Azt felejtik el azonban a legtöbben elmondani, hogy hány átszállással és mennyi időbe is kerül ez nekik minden nap. 

Károsanyag-kibocsátás szempontjából persze nem mindegy, hogy hová és mivel megyünk. A rövid távú, öt-tíz perces utak az autó motorjának sem tesznek jót és általában kerékpárral, vagy tömegközlekedéssel is jól megközelíthetők. Mégis felbecsülhetetlen lehet egy saját autó, amikor késésben vagyunk a munkából, szakad az eső, vagy a hó, esetleg megbénul a tömegközlekedés. 

Egy fontos állásinterjúra, vagy találkozóra is praktikusabb autóval érkezni, hiszen nem kell kényelmetlen perceket töltenünk a zsúfolt buszon, villamoson, vagy metrón. A ruhánk kifogástalan marad és a hajunk sem kócolódik össze. A saját autó a bevásárlások alkalmával lehet azonban a leghasznosabb, hiszen elvégzi helyettünk a cipekedés oroszlánrészét. 

Különösen jól jöhet egy gépjármű, ha kisgyerekek, vagy idősek vannak a családunkban, akik a téli hidegben könnyen megfáznak, vagy nagyobb veszélynek vannak kitéve gyalogosan. A saját autó legnagyobb előnyéről pedig még nem is beszéltünk, ez pedig a jelentősen lerövidülő közlekedési idő. Míg a tömegközlekedési eszközöknek, ha pontosak is akár több, mint egy órába is telhet átjutni a város egyik végéből a másikba, ez az út autóval kevesebb, mint a felére rövidülhet. 

Néhány szabályt azért érdemes betartanunk, ha városi közlekedésre akarjuk használni az autónkat. A sebességlimit például nemcsak iránymutatásra szolgál, sem fölötte, sem sokkal alatta nem érdemes közlekedni, ha nem kényszerítenek rá a körülmények. A legtöbb nagyvárosban a megadott sebességkorláthoz szabják a közlekedési lámpák ütemét is, amit zöld hullámként is ismerhetünk. Ha ennél gyorsabban, vagy lassabban megyünk, akkor pedig várakozhatunk a piros lámpánál. 

A közlekedési szabályok mellett a parkolásra is érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni városi közlekedésben. Mivel kevés a parkolóhely, nem illik kettőt is elfoglalni belőle. Ebben már a parkolóradarok is nagy segítségünkre lehetnek, néhány autó pedig külön tolató kamerával is rendelkezik, ami rásegít a sofőr munkájára. Nemcsak más számára, de saját autónk miatt is fontos, hogy helyesen álljunk be egy parkolóhelyre. A szabálytalan parkolást a városban ugyanis nemcsak cédulával, vagy kerékbilinccsel büntetik, de bizony előfordulhat, hogy véletlenül meg is húzzák az autónkat. 

Végül, de nem utolsó sorban, ha a károsanyag kibocsátás is fontos szempont a számodra, oszd meg az autódat másokkal is! Ha van olyan kollégád, akivel közel laktok egymáshoz járjatok együtt munkába! A költségeket is megoszthatjátok, ha egyik héten a te, másik héten az ő autójával mentek és lefelezitek a levegőbe kerülő kipufogógázt is.

Ha nincs még autód, de a pénz az egyetlen akadálya, arra is van néhány megoldásunk. A következőkben ezekről olvashatsz bővebben.

 

Lízing már nemcsak új autóra

Az autókereskedésekben több lehetőség közül is választhatunk. Míg egy új autónál rendszerint alaposan a zsebünkbe kell nyúlnunk, egy használt, de jó állapotú kocsi sokkal kedvezőbb feltételekkel kerülhet hozzánk. Már nemcsak új autót lehet lízingelni, hanem másodkézből valót is. Ennek a kritériumai megegyeznek az új autó lízingjével. 

A tulajdoni lapon nem a mi nevünk, hanem a kereskedőé, vagy a pénzintézeté áll majd. Cserébe a tulajdonosnak kötelessége rendszeres szervíznek alávetni az autót a havonta fizetett lízingdíjért cserébe. Ez a díj folyamatosan csökkenti is a használatunkban lévő autó árát, amit a futamidő lejártával végül az alacsonyabb összegért meg is vásárolhatunk, vagy vissza is adhatunk. 

 

Autóhitel

Hitelre is vásárolhatunk autót, aminek egyik formája maga az autóhitel. Erre szigorú szabályozás vonatkozik. Míg abban dönthetünk, hogy forint, vagy valuta alapon kérjük-e az összeget, az előírások megszabják, maximum milyen idős autót és mennyi futamidőre vásárolhatunk. 

Az autóhitel minimális összege háromszázezer forint, amit legfeljebb tizenkét éves autóra igényelhetünk, de a jármű kora a hitel lejártakor sem haladhatja meg a tizenöt évet. Ebben az esetben tehát jelentősen lerövidülhet a futamidő, ami a havi törlesztőrészlet növekedését eredményezheti. Arra is figyelnünk kell ennél a lehetőségnél, hogy új autó vásárlásakor is legfeljebb hét évünk lesz visszafizetni a kamattal növelt vételárat! Banktól és a valuta formájától függően 20-40% önerőre is szükségünk lehet, ha ezt a megoldást választjuk.

 

Személyi kölcsön autóvásárlásra

A személyi kölcsön az egyik legnépszerűbb hiteligénylési forma, mivel rendkívül rugalmas. Önerőre és tárgyi fedezetre sincs hozzá szükség. A bankok csak jövedelemigazolást kérnek a kölcsön elbírálásához, amit arra is használhatunk, hogy magánszemélytől vegyünk autót. Ebben az esetben a jármű teljesen a tulajdonunkba kerül és csak a törlesztőt kell fizetnünk az előre meghatározott futamidőre. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.