Az EU dióhéjban – A digitális piac

Gazdaság

 

Az Európai Bizottság azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az Unió minden polgára hozzáférhessen a digitális árukhoz és szolgáltatásokhoz, valamint a megbízható, nagy sebességű infrastruktúrákhoz, és ezzel ki tudja aknázni a digitális gazdaságban rejlő előnyöket.

Az internet és a digitális technológiák világszerte átalakítják az emberek életét. Európának lehetővé kell tennie a polgárok és a vállalkozások számára, hogy éljenek a digitális technológiákban rejlő lehetőségekkel, hiszen ennek akadályai is vannak. Jelenleg a tagállamok polgárainak mindössze 15%-a vesz terméket más uniós országokból az interneten.

Az internetes vállalkozások nem tudnak teljes mértékben profitálni az online gazdasági növekedési lehetőségekből: csupán 7%-ot tesz ki azoknak a kisvállalkozásoknak az aránya, amely a határokon átívelő módon értékesítik termékeiket. Ezenfelül az üzleti szféra és a kormányzatok sem tudják teljes mértékben kamatoztatni a digitális eszközök nyújtotta lehetőségeket.

Ha teljes körűen kiépítik az egységes digitális piacot, az hasznot hozhat az uniós gazdaságnak, és munkahelyeket teremthet.

A Bizottság által 2015 májusában meghirdetett digitális egységes piaci stratégia számos célkitűzést vázolt fel.

Biztosítani kívánják a digitális árukhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférést online. Ennek érdekében harmonizálni kell a szabályozásokat és a fogyasztóvédelmet uniós vásárlásokra vonatkozóan. Támogatják továbbá, hogy a határokon átívelő csomagkézbesítési díjak olcsóbbá váljanak, és meg kívánják szüntetni az olyan, indokolatlan területi tartalomkorlátozásokat, mint amikor, például egy fogyasztótól, földrajzi helyzete miatt megtagadják vagy korlátozzák a hozzáférést webhelyükhöz a kereskedők.

A szerzői jogokra vonatkozó uniós szabályozást is korszerűsíteni kívánják.

A cél érdekében szükség van továbbá a távközlési szabályozás nagyszabású átdolgozására, és a digitális gazdaság növekedési potenciáljának maximalizálására.