Különös háttérinformációkat osztottak meg a producerek az Oscar-jelölt filmekről

Kultúra

Az Oscar-hét hivatalos ‘Best Pictures’ eseményén nem fogták vissza magukat a producerek és meglepő részletekkel szolgáltak az idei év Oscarra jelölt legjobb filmjeiről a Filmakadémia Múzeumában, Los Angelesben, csütörtökön este. Tudósítónk a helyszínen volt.

Az idei Oscar-termések közül még mindig sok a poszt-Covid-film, vagyis olyan alkotások, amelyeket – teljes egészében vagy részben- az extrém nehéz forgatási körülményeket okozó világjárvány idején forgattak. A producerek számára kétségtelenül ez a teljesen váratlan, beláthatatlan és ismeretlen kihívás okozta a legnagyobb nehézséget, de mégsem panaszkodtak az Oscar előtt három nappal, hanem inkább derűsen idézték fel a filmgyártás folyamatának pillanatait.

A járvány leginkább Scorsese filmjét a Megfojtott virágokat érintette, de meglepő módon szerencsés fordulatot hozott a film számára a pandémia. “A Paramont kiszállt a produkcióból és beütött a világjárvány március elején. Ez a leállás igazából nekünk nagyon jól jött, mert átdolgoztuk a forgatókönyvet és beszállt az Apple+ és felkarolta a produkciót.” – emlékezett vissza a producer, Bradley Thomas és bár minden jól alakult, elképesztő számokat említett a javában a Covid alatt készült filmről.  A forgatások során 75.000 darab Covid tesztet használtak el és volt olyan időszak, hogy a szigorú előírások miatt óránként  kellett tesztelniük. A Covid-tesztek száma nem is annyira meglepő azok után, hogy a producer elárulta, hogy 8.000 statisztával dolgoztak….

A rekord idő alatt, mindössze 25 nap alatt  forgatott Előző életek stábja is megküzdött a Covid nehézségeivel – a Dél-Koreában zajló jelenetek forgatását nem tudták elkezdeni időben, mert az egész stábot 10 napra karanténba helyezték. Az idei Oscar legköltőibb filmje kétnyelvű alkotás és ez is okozott némi fejfájást a producereknek a rapid forgatási folyamat során. “Egyikőnk se beszél koreaiul és amikor visszanéztük a felvett részeket, az alatta futó angol szöveg olyan volt számomra, mintha karaoke-znék… alig bírtam követni a sorokat…” mesélte nevetve David Hinajosa.

A magyar Oscar-jelölt dekoratőr miatt számunkra legfontosabb film, a Szegény párák érdekessége, hogy bár egyedülálló, meseszerű és szürreális látványvilága van, a film költségvetése az egyik legalacsonyabb a maga 35 millió dollárjával. A producer méltán büszke arra, hogy a film nemcsak a háromszorosát hozta be, de a 11 jelöléssel vezeti az idei Oscar-jelölés versenyt is. 

A nagy esélyes Oppenheimer film kapcsán Emma Thomas producer valóban személyes vizekre evezett. “Olyan filmet akartunk csinálni, amit eddig még nem csináltunk. Nem ez volt a legnagyobb költségvetésű filmünk, nem is a legkisebb, de mindent kihoztunk a pénzből, amit csak lehetett. – emlékezett vissza a producer. Az “És milyen volt Christopher Nolennen együtt dolgozni?” Kérdésre viszont frappáns válasza volt.  “Nagyszerű dolog, amikor a rendező mindig kéznél van. Feltétlenül sokat segített a dologban, hogy Christopherrel házasok vagyunk. Így aztán a reggeli mellett is sok – a filmmel kapcsolatos kérdést – meg tudtunk beszélni.” – mondta nevetve, majd hozzátette, hogy Chris egyébként munkamániás. 

Az ellenfélként emlegetett Barbie filmben eleinte egyáltalán nem hittek a producerek – mesélte Robbie Brenner. De aztán közülük valaki váltig állította, hogy a film 1 milliárd dollárt “fog csinálni”. …Robbie Brenner is kicsit vonakodott az elején, mert a padémiában úgy élte meg a Barbie film kezdeti feltűnését a bejövő üzentei közt, mint az Idétlen időkben Bull Muray az ébredésit. “Minden nap ugyanaz a rutin és minden reggel felugrott a gépemen az olvasatlan levelek közt a Barbie szövegkönyv. Aztán végül csak végigolvastam, egyedül. Nevettem és sírtam és azt kívántam, bárcsak lenne most velem valaki, akivel megoszthatnám ezt az élményt!”

Az Amerikai irodalom az egyik meglepetésfilm a Legjobb filmek kategóriában, de kétség nélkül megérdemelte a jelölést. A film három producere együtt jelent meg az Oscar-estén és azt mesélték, hogy nagyon jól tudtak együtt dolgozni. A film viszont olyan kis költségvetésű volt, hogy az egyik producer kis szülővárosába vitték a vidéken játszódó jeleneteket, ahol gyakorlatilag az egész kisváros részt vett a produkcióban. “Például apukám készítette az esküvői tortát és az esőben hozta el… Az egyik háttérszereplő pedig az általános iskolai tanárom volt. Jól jellemzi a film megvalósulását, hogy az egyik forgatási napon, önzetlenül, éjjel 1-kor a strandon etették a stábot a régi barátaim és ismerőseim.” 

A Téli szünet producere egyből azzal indított, hogy a három srác után ő kicsit magányosnak érzi magát a színpadon és nem olyan menő, hogy egyedüli producere a filmnek. “A hetvenes évekbe akartunk visszamenni a film világával és mindent eszerint dolgoztunk ki. Igazából senki nem vette észre, de mono-ban vettük fel a film hanganyagát.” Azán hozzátette, hogy őt megfogta a film hangulata, bár véleménye szerint semmi nem történik benne…

Ezt mondjuk inkább az Érdekvédelmi terület című filmről lehetne elmondani, amely inkább olyan mint egy groteszk reality show a világháborúból.  “Nem Auschwitzben jártuk, hanem egy elképzelt koncentrációs táborban.  2014-ben olvastuk el a rendezővel a könyvet, aztán rengeteg kutatást végeztünk.  Végül a könyv és az általunk létrehozott film teljesen más lett. Összesen egyetlen sor került be a könyvből a filmbe. De feltétlenül ez a könyv volt az inspiráció.” – magyarázta James Wilson, producer.

 A Maestro filmnek meglehetősen izgalmasan alakult az előélete. Hatalmas legendák kezei közt forgott a forgatókönyv, még végül Bradley Cooper kezében landolt. “Scorsesevel és Josh Singer el fejlesztettük a forgatókönyvet évekig. Spielberg is érdeklődött, de aztán a West Side Story-t  kezdte el forgatni és nem ért rá. Amikor Bradly Cooper neve felmerült a főszerepre és megkerestük, és ő azonnal felvetette, hogy ha úgy alakul, rendezné is a filmet.  Teljesen bele vetette magát a munkába, mert azt mondta, hogy  ez az a matéria, ami iránt igazán érdelődik. Bradlyt egyébként a házasság vonal izgatta a legjobban a történetben a kivándorlás és a rasszizmus kérdése mellett.” – osztotta meg a két producer, Fred Brenner és AmyDurning.

Hogy 96. Oscaron melyik film lesz a befutó, nehéz megjósolni, mert rendkívül erős az idei mezőny, de vasárnap minden kiderül.

 

– Vida Virág –