A Tosca női szemmel

Kultúra

Február 21-én mutatják be Puccini Tosca című operáját Gábor Sylvie rendezésében a Csokonai Színházban.

Puccini operája nemcsak attól izgalmas, hogy a végét senki nem éli túl. A cselekmény egyetlen nap leforgása alatt történik: 24 óra elmúlása alatt három halott – köztük Róma rendőrkapitánya, aki hatalmával visszaélve zsarolja a környezetét s ezzel élet-halál ura. Ám Scarpiát szexuális vágya túllöki egy bizonyos ponton, elveszíti önuralmát és ugyanolyan áldozattá válik, mint akik felett eddig ő ítélkezett.

Mindemellett a Tosca egy pszicho-krimi. Egy thriller. Egészen pontosan: zenés erotikus thriller. Ami a filmvásznon annakidején Hitchcock volt, az az operaszínpadon Puccini. A zeneszerző egy finoman kidolgozott és szenvedéllyel teli krimit alkotott olyan mechanizmusokról, mint a hatalom jelenléte az egyházban, a politika és a szexualitás.

Csak kevés operában szövődik össze ennyire szorosan és nyíltan a politikai önkény a személyes szenvedéllyel, mint Puccini megragadó darabjában szerelemről, becsületről, árulásról, hatalomról és féltékenységről.

Gábor Sylvie rendező erős és érzékeny karaktert formál a szopránból, aki körül a harmadik felvonásra elfogy a levegő. A rendező hangsúlyozta, hogy nem provokálni szeretne, egyszerűen női reakciókat visz fel a színpadra, mert nőként nem tud másképp viszonyulni ehhez az operához.

A debreceni rendezés a cselekményt 1930-as évek tájára helyezi, a hitchcocki világ megteremtését Árva Nóra fekete-fehér díszlete segíti. Tosca szerepében Miksch Adriennt láthatja a közönség, Cavaradossit a debreceni Normából ismert Călin Brătescu, míg Scarpiát Cseh Antal és Kendi Lajos játsszák.

A fotókat Máthé András készítette.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.