“Én elsősorban a történetben és a mondanivalóban hiszek” – Interjú Pék Csabával, a Zárójelentés producerével

Kultúra

Hosszú szünet után tér vissza a magyar filmművészet jelentős alakja. Szabó István, Oscar-díjas rendező új filmjében egy hirtelen nyugdíjazott professzor életének alakulását követi nyomon, miután szülőfalujába visszaköltözve a nosztalgia mellett komoly problémákkal is szembesülnie kell. A Zárójelentés producerével, Pék Csabával beszélgettünk.

Azt hiszem, hogy van egy általános zavar a fejekben azzal kapcsolatban, hogy pontosan mit is csinál egy producer és egy production manager. Körül tudná írni néhány szóban, hogy mit takarnak ezek a filmes szakmák?

A producer feladata a filmterv gondozása, a forgatókönyv elkészítésétől a film forgalmazásának befejezéséig tart. Ezen belül a producer elsődleges feladata a film finanszírozásának megteremtése. Magyarországon lehetőség van 100%-os állami filmfinanszírozásra, melyet pályázat útján tudnak a produceri irodák elnyerni. A film létrehozásához szükséges támogatás megteremtése után a producer feladata a film elkészítésének koordinálása, illetve a támogatás felelős felhasználása, elszámolása a támogató felé. A producer feladata a film elkészítését követően a film értékesítése és a megfelelő forgalmazási stratégia kialakításának koordinálása.

A production manager (gyártásvezető) feladata az elfogadott forgatókönyv alapján a film gyártásával kapcsolatos szervezési feladatok irányítása, a stáb egyeztetése, illetve a megállapodások megkötése és a költségvetés betartása. Különböző gyártásvezetők vannak. Van, aki csak a forgatáson vesz részt, van, aki a teljes folyamatban dolgozik egy film elkészítésében.

Ön szerint mi adja a Zárójelentés esszenciáját? 

A film őszinte és egyben felemelő, egy mindennapos, egyszerűnek tűnő történetet mesél el úgy, ahogy ezt Szabó István látja ma. Emberi viszonyokról, családokról, közösségről szól és beszél a mindennapos problémáikról. A történeten túl fantasztikus színészi alakítások és letisztult képi világ az erőssége a filmnek.

Az elmúlt 3 évben olyan nagy költségvetésű filmeken dolgozott, mint a Drakulics elvtárs, Seveled, idén pedig a Zárójelentés. Hogy látja, mik azok a jellegzetes vonások, amikkel leginkább meg lehet fogni a magyar közönséget?

Én elsősorban a történetben és a mondanivalóban hiszek. A minőségi filmgyártásban hiszek, melybe beletartozik a rendező személyétől a film szereplőin át, az alkalmazott technikáig minden. Arra kell törekedni, hogy a film minőségi szórakoztatást és kikapcsolódást nyújtson a nézőknek, érzelmeket váltson ki. Ha a néző egy picit magáénak érzi a filmet, bele tud helyezkedni, akkor jó eséllyel számíthatunk sikerre.

Ha jól tudom, most dolgozott először Szabó Istvánnal. Biztosan hatalmas élmény volt. A legnehezebb, legfelemelőbb pillanatok a forgatás során – mit visz magával szakmailag, emberileg?

Igen, most dolgoztam először Istvánnal. A közös munka megkezdése volt igazából nehéz és furcsa, de inkább szokatlan: el kellett fogadnom, hogy Szabó Istvánnal dolgozom. Ő mégis csak Szabó István, Oscar-díjas filmrendező, aki fantasztikus filmeket készített és hatalmas sikereket ért el ebben a szakmában.

Sok nehéz pillanat van általában egy film készítése alatt, ami minket sem kímélt, de nagyon konstruktívan tudtuk ezt megoldani. A legnehezebb talán az, amikor eljutunk egy olyan fázisba a film előkészítésénél, amikor azt kell mondani a rendezőnek, hogy valamit nem tudunk megoldani, mert technikailag vagy anyagilag nem kivitelezhető. Felemelő volt tapasztalni, hogy István nagyon szakmailag és konstruktívan kezelte ezeket a helyzeteket.

Szakmailag nagyon sokat tanultam, de ez általában minden filmre igaz. Talán, ami teljesen meglepő volt számomra az István felkészültsége minden téren. Fantasztikus volt megtapasztalni azt az alázatot, ahogy ő filmet rendez és dolgozik. A legapróbb részletekre is figyel, minden érdekli, mindenbe beleszól, de csak azért, hogy jobb legyen és sikerüljön mindent megvalósítani. Imádja a színészeit és a stábját, például minden stábtagnak tudja a nevét, ez nagyon ritka a mai világban.

Szakmailag és emberileg is azt gondolom, hogy fontos, hogy jobban figyeljünk egymásra, tanuljunk egymástól és segítsük egymást. Ebben a filmben több generáció tudott nagyon jól együtt dolgozni a cél érdekében, és azt gondolom, hogy ez látszik a vásznon.

A Zárójelentés február 27-től látható a magyar mozikban.