A POSZT előtt újra a debreceni színpadon az Idióta

Kultúra

A Pécsi Országos Színházi Találkozón való részvétel előtt, június 11-én a debreceniek is láthatják Dosztojevszkij egyik legnagyobb hatású regénye, A félkegyelmű színpadi adaptációját Debrecenben. A Kazanyban született, egyéni munkamódszeréről ismert Sardar Tagirovszky Idióta címmel állította színpadra a regényt. Munkáját nem először ismerik el a POSZT válogatói, hisz első hivatalos színházi produkciója, a Sepsiszentgyörgyön rendezett Meggyeskert a 2015-ös POSZT-on elnyerte a közönségzsűri díját. A rendező a Csokonai Színháznak adott interjúban azt mondta, Dosztojevszkij regényében ott van Csehov komédiáinak a sajátossága, miközben olyan filmes fókuszt tud elindítani, ami színházilag egy modern kori szerkesztést igényel. A válogatók e szerkesztési, rendezői elgondolások mellett a debreceni társulat munkáját is kiemelték, amikor úgy döntöttek, meghívják Magyarország egyik legkiemelkedőbb színházi seregszemléjére a Csokonai produkcióját.

A regény, amelynek első része 1868-ban jelent meg a Russzkij Vesztnyikben, Dosztojevszkij imádott unokahúgának, Szofja Alekszandrovna Ivanovának szóló ajánlással kezdődött. Az író így magyarázza koncepciója lényegét a lánynak: „A regény fő gondolata a valóban tökéletes ember ábrázolása. … A tökéletesség egy eszmény, és az eszményt sem mi, sem a civilizált Európa messze nem tudta még kialakítani. A világon csak egyetlen valóban tökéletes személy van: Krisztus, így ennek a határtalanul, végtelenül tökéletes embernek a megjelenése természetesen a határtalan csodával ér fel.”

Megmentheti-e a jóság, a krisztusi szeretet az erkölcsleg romlott, önzéstől szenvedő világot – ez a regény és az előadás központi kérdése. Dosztojevszkij Miskin alakjában a tökéletes szépségű, felsőbbrendű embert akarta megteremteni, aki fényt hoz a világba.

Tagirovsky értelmezésében Miskin kényelmetlen pontja a társadalomnak, s ilyen értelemben antihős. „ Szerintem mindannyiunkban ott a miskinség: a vágy, hogy megpróbáljuk naivan és tisztán kezelni a helyzeteket, mindenféle elvárás nélkül. Tulajdonképpen Miskin ilyen értelemben egy idea, egy nem létező jó embernek az ideája. Persze, feltevődik a kérdés, hogy mi az, hogy jó. Miskinnek ez az ösztönös jóság-keresése kényelmetlen a polgári világ számára, mert kilép a konvencionális keretek közül.”

Az előadás főbb szerepeiben Kiss Gergely Mátét, Zeck Julit és Papp István láthatja a közönség. A Pécsi Országos Színházi Találkozón június 14-én szerepel az előadás.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.