Dr. Gondola Zsolt Zoárd interjú

A kínai akkumulátorgyár még megállítható! Interjú Gondola Zsolt Zoárddal, a Civil Fórum Debrecen polgármesterjelöltjével

Helyi hírek

Március 12-én jelentette be a Civil Fórum Debrecen Egyesület, hogy elnökük, Gondola Zsolt Zoárd személyében önálló polgármesterjelöltet indít Debrecenben a 2024-es önkormányzati választáson. Ezzel a fideszes Papp László kihívóinak száma – az ellenzéki pártok által támogatott Mándi Lászlóval együtt – kettőre emelkedett.

Hirdessen nálunk! Megéri!

A június 9-én esedékes, EP-választással egybekötött önkormányzati választást így sokan előre lefutottnak érzik, és bár Papp tábora a lakossági akarattal is szembemenve erőltetett akkugyáras projektek miatt jelentősen erodálódhatott, nagy meglepetés lenne, ha idén őrségváltás történne Debrecen élén.

Kíváncsiak voltunk, hogyan látja a helyzetet a sokak által választási sötét lónak tartott, surranópályán előzésre készülő Civil Fórum Debrecen Egyesület polgármesterjelöltje.

Kijelenthetjük, hogy a két ellenzéki kihívó tudatában Papp László hátradőlhet? Máris megnyerte a választást?

Nem gondolnám. Debrecenben annyira bonyolult a politikai helyzet, hogy itt senki nem dőlhet hátra, és senki nem mondhatja azt, hogy elveszítette vagy megnyerte a választást. Ami az elmúlt hónapban történt, azzal senki, így  én sem, de még a politológusok sem számoltak, és csak ámul mindenki.

Debrecen helyzete annyival másabb az országosnál, hogy itt van egy akkumulátorgyár-ellenes, látens protest szavazóbázis, akik nem akarják ezt a gyárat. Függetlenül akár attól is, hogy Fidesz-szavazók. Másrészt a Magyar Péter-jelenség ide is begyűrűzött, és hatását a pártok itt, Debrecenben is megérzik majd. Teljesen új helyzet van, és azt gondolom, semmilyen közvélemény-kutatás nem lehet most irányadó. Nem hinném, hogy bárki hátradőlhet ma.

Papp László: “A magyar baloldal háborúpárti, a magyar jobboldal békepárti”

Mert ugye a logika azt diktálná, hogy a két kihívó “kioltja” egymást, és ha nem is abszolút, de relatív Fidesz-győzelem valószínűsíthető Debrecenben.

Vannak olyan körzetek, amelyek már eddig sem voltak fideszesek. Azért nagyon nehéz most megítélni a helyzetet, mert egy a közelmúltban végzett felmérésünk szerint a Fidesz szavazói körében is általános, hogy a polgármester személyes felelősségét emlegetik az akkugyár-ügyben. Szép számmal akadhatnak olyan szavazók is, akik bár elkötelezett jobboldalinak vallják magukat, de nem veszi be a gyomruk a városvezetés akkumulátorgyáras elköteleződését.

Az igaz, hogy lényegesen lejt a pálya – mind anyagiak, mind a sajtó terén – a fideszes városvezetés felé, de nagyon sokan drukkolnak nekünk azért, hogy elérjük, ez a kínai akkumulátorgyár ne épüljön meg Debrecenben. A többi ellenzéki párt képviselőiben – talán szubjektív módon – nem látom azt a potenciált, hogy határozottan kiálltak volna a CATL ellen. A két végletet itt a gyárat támogató Fidesz és az azt teljes mértékben elutasító Civil Fórum képviseli. E két szélső pólus közé szorultak be az ellenzéki pártok. Nagyon remélem, hogy a június 9-i választás a két véglet között dől majd el.

Pedig a debreceni DK és a Momentum is elutasítja a “méreggyárak” Debrecenbe telepítését

Ez mégsem nevezhető teljes elutasításnak, mert a Momentum képviselői megszavazták a Zöld Kódex nevű propagandakiadványt – amiből teljes egészében kimaradt az akkumulátorgyár -, a polgármesterjelöltjük pedig támogatja azt a monitoring rendszert, amelynek felállítása már eleve azt feltételezi, hogy a gyár működni fog. Úgy látom, az ellenzéki pártok kezdeti lendülete megtört. Bírósági tárgyalásokon részt venni nem egyenértékű azzal, hogy azért szeretném megszerezni a város irányítását, hogy megállítsam ezt a gyárat. Csak halkan jegyzem meg, hogy a koalíciójukban van az az LMP, amelyik lehetőséget kapott a helyi népszavazás megindítására, de nem végezte el ezt a munkát.

Nem ez a realitás? A gyár ha törik, ha szakad, megépül, és menteni kell a még menthetőt…

Hogy mi a realiítás, az attól függ, hogy milyen összetételű lesz az önkormányzat. Jelenleg a városvezetés mindent megad a CATL-nek, sőt a kormány nemrég stratégiai megállapodást is kötött a kínai vállalattal, de ettől függetlenül azt mondom,

az önkormányzat kezében lévő eszközökkel ezt a gyárat még meg lehet állítani.

Ha például mi nem adunk vizet ennek a gyárnak, akkor az itt nem fog tudni működni. A víz pedig a városé, a debrecenieké. Ha a szavazók felhatalmaznak rá, olyan típusú egyeztetéseket indítunk, amelyek felülvizsgálják a szerződésrendszert, a beruházás lehetőségeinek meggátolását. Ha kell, akkor drasztikusabban is fel tudunk lépni ellene, és hangsúlyozom, a beruházás most még megállítható. Ha elindul ez a folyamat, és a gyár 2025-ös beindítása előtti engedélyezési folyamaton is átmegy, akkor tudomásul kell vennünk, hogy a debreceniek ezt választották.

Jogilag nem kifogásolható a vízhasználat megtagadása?

Azt gondolom, vannak olyan éles helyzetek, kritikus pillanatok, amikor félre kell tenni a szokványos gondolkodásmódokat. Ha Debrecen lakossága arra ad felhatalmazást, hogy minden eszközzel állítsuk meg a gyárat, akkor be is kell vetnünk mindent. Tehát ez nem jogi, hanem inkább közhatalmi kérdés számomra.

Őszintén üdvözli a városvezetés a gyár érkezését, vagy csak kényszerből álltak ki mellette?

Ez az egész történet egy Budapestről Debrecenre erőltetett beruházás, és úgy érzem, szívük szerint a Fideszből is mellénk állnának néhányan. De a politikai nyomás oly mértékű, hogy a párt kommunikációjában ennek szikráját sem lehet látni.

Csak a CATL-lel van bajuk? Van még ezen kívül bőven akkugyár.

A rendelkezésünkre álló adatok alapján ez az egyetlen olyan gyár Debrecenben, amelynek a kibocsátása oly mértékben meghalad mindenféle határértéket, ami ellen muszáj fellépni. Ha a CATL nem lenne itt, vagy nem lenne ekkora, akkor a többi gyár vagy gyáregység beilleszthető lenne Debrecen gazdasági profiljába. Hogy számszerűsítsük, a CATL szén-dioxid-kibocsátása évente 500 ezer tonna lesz, ami majdnem duplája a város teljes közlekedése által kibocsátott mennyiségnek. Ezt 10 ezer fa elültetésével nem lehet ellensúlyozni.

2023 az akkumulátorgyár éve volt Debrecenben, íme a harc fontosabb mozzanatai – összefoglaló

Mekkora jelenleg az akkumulátorgyár elutasítottsága Debrecenben?

Több Egyesületünk által végzett és megrendelt közvélemény-kutatást eredményei vannak a birtokunkban, ezek alapján a CATL elutasítottsága 70-80 százalékos a debreceniek körében, de a hatóságokba vetett bizalom megrendülése még ennél is magasabb, 90 százalék körüli. Ezek tavaly ősz óta viszonylag konstans eredmények.

Nem is szeretnek a cég vezetői a debreceniekkel találkozni, sokkal inkább szót értenek az öltönyös városvezetőkkel. Idén például szerettünk volna egy valódi közmeghallgatást szervezni a gyár új hatósági engedélykérelme apropójából, de a CATL vezetősége eleinte az időt húzta, majd nemleges válaszukat azzal indokolták, hogy politikai célja lett volna az eseménynek. Holott pontosan ők azok, akik politikai hátszéllel érkeztek Debrecenbe. Ráadásul ha egy év alatt ennyit változtak a cég által közölt adatok, hogy higgyünk el nekik bármit a jövőben, ha még ennél is kevesebb társadalmi kontroll lesz fölöttük?

70-80 százalékos támogatottsága az ellenzéknek/elutasítottsága a Fidesznek biztosan nincs Debrecenben. Hogyan lehet ebből a tömegből szavazatokat generálni?

Ez a mi feladatunk, és ez a legnehezebb feladatunk. Úgy kell megszólítani a Debrecenben többségben lévő jobboldali, fideszes választókat is, hogy az EP-választáson szavazzanak nyugodtan a Fidesz jelöltjeire, de amikor a városunkról van szó, a jövő generációiról, akkor szavazzanak egy olyan egyesületre, amely egy dolgot akar, hogy ne legyen itt ez a gyár. Mi ugyanúgy szeretnénk megszólítani a jobb- és baloldali szavazókat is, mindenkire szükség van. Fontos kiemelni, hogy mi nem akarunk ebből a kérdésből ideológiai politikát gyártani, csak helyi ügyekben gondolkodunk.

A kínai rendőrök ügyében történt fejlemény?

A múltkori sajtótájékoztatónk óta egy terjedelmes levelet kaptunk az ORFK-tól, amelyben a rendezvényekre és a nyári szezonra való hivatkozással párhumazot állítottak fel a magyar rendőrök ausztriai és horvátországi jelenlétével. Ismételt kérdésemre az előző levelükben írt válaszukra hivatkoztak, de azt gondolom, nem szakadok el nagyon a valóságtól, ha azt feltételezem, hogy lesz Debrecenben kínai rendőr. Ami egyébként mélyen felháborít, mint magyar embert, tekintve, hogy a kormány rendszeresen hangoztatja a “szuverenitásunk védelmét”.

Ha mégis bekeményítenének az ellenzéki pártok, egy erősebb jelölt javára hajlandó lenne visszalépni?

A jelenlegi helyzetben kizárom ennek lehetőségét. Ennek az az oka, hogy nem látom a debreceni ellenzéki pártok politikájának megváltozását, továbbra is pártalkuk határozzák meg mozgásterüket, ráadásul ezek Budapesten köttettnek lásd DK, Momentum.  

Mert talán egy jelölttel nagyobb esély lenne a Fidesszel szemben.

Az ellenzéki pártok nagyon gyorsan eldöntötték, hogy a gombhoz varrják a kabátot. Tehát megválasztjuk a polgármesterjelöltet, és utána mérjük fel, hogy mennyire népszerű vagy népszerűtlen. Mi már tavaly júliusban kiszálltunk az egyeztetésekből, mert nem azt a folyamatot láttuk, ami a demokratikus gondolkodáshoz illene. Pártlogika szerint, pártszékházakban hozták meg a döntéseket, ami távol áll a Civil Fórum szellemiségétől. Ráadásul egy balliberális politikus jelölt nem tudja megszólítani a jobboldali gondolkodású debrecenieket.

Tessék takarékoskodni a vízzel! Megint esővízgyűjtőket osztogat a debreceni önkormányzat

Az akkugyár-ellenesség mellett mit tartalmaz még a Civil Fórum víziója?

A jelenlegi városvezetés az iparpolitika fejlesztését helyezte szemléletének középpontjába, és ehhez képest minden más terület csak a kampányidőszakban kap nagyobb hangsúlyt. Szemléletváltást szeretnénk elérni, hogy a közpénzek elosztásánál elsődleges legyen a debreceniek terhének csökkentése, szolgáltatások színvonalának növelése, vagyis szeretnénk talpára állítani következő ciklus valamennyi költségvetését.

Több mint húsz éve van képviseletünk  az önkormányzatban, és úgy érzem, rendelkezünk azokkal a tudáselemekkel, amelyek szükségesek egy város irányításához. Egy költségvetés megtervezése, vagy a város üzemeltetése számunkra nem jelent újdonságot. Azokat a hibákat szeretnénk kiküszöbölni, amiket a városvezetés az utóbbi időszakban elkövetett. Ilyen például a debreceni közlekedés problémája, amit azzal sem tudtak megoldani, hogy egyirányúsítták a belvárosi utcákat. Debrecen sugaras szerkezete és az alvóvárosi részekből való beáramlás olyan helyzetet alakított ki, amelynek orvoslása szakemberért kiált. 

A közszolgáltatások színvonala és a díjak emelése egy másik nagy probléma. Tehát amíg folyamatosan arról megy a kommunikáció, hogy mennyire szépen fejlődik a város, ehhez képest minden évben megemelik a temetkezés költségeit.

A mai napig gondot jelent a tömegközlekedés finanszírozása, az utak állapota, de ami a legfontosabb célunk lenne, hogy ahol az adóbevétel keletkezik – bár ennek mértékét például a CATL esetében nem tudják – azt elsősorban arra fordítsuk, hogy a lakossági közüzemi díjakat lejjebb vihessük. Egy gazdag város engedhesse meg magának az ingyenes tömegközlekedést. Felül kell vizsgálni a DKV teljes finanszírozási rendszerét, mert jelenleg is rengeteg pénzük megy el erre a vagyonkezelőn keresztül.

Továbbra is számos panaszt, észrevételt kapunk a Nagyerdő közelében élők felől a prostitúció miatt.

A közterületi prostitúció a rendőrség hatáskörébe tartozik, a rendszerváltás óta egyre csak szűkülő önkormányzati hatáskörök pedig nem teszik lehetővé, hogy intézkedjenek, hiszen nem bűnüldöző szervek. Annyit tudnánk tenni, hogy  a rendőrök és a polgárőrök mellett a közterületfelügyelőket is ösztönöznénk ezen a területen való fokozottabb megjelenésre.

Sportfinanszírozás?

Ebben az ágazatban a piaci alapokon működő modelleket kell megcélozni. Például nem tartom helyesnek, ha a kormány direktben támogat egyes futballklubokat azzal, hogy elengedi az adójukat, Az lenne a cél, hogy a sok embert érdeklő, népszerű versenysportok próbáljanak meg abból megélni. Azzal a lehetőséggel pedig élni kell, ha bármilyen más támogatás – nem közvetlenül az emberek adójából – szóba jöhet. Teljesítményhez kötném a finanszírozást. Ebből a szempontból a DVSC labdarúgócsapata kivételt képez, mert a jelenlegi tulajdonosi hátterével jó kontraktust kötött a városvezetés.

A Debrecenbe készülő Magyar Péter közösségével történt kapcsolatfelvétel?

Való igaz, hogy Magyar Péter az utóbbi hónapokban alaposan megkavarta a politikai életet, de a Civil Fórumnak van egy nagyon erős törvénye: pártokkal nem kívánunk együttműködni. Az akkumulátorgyár ügyében túlléptünk volna ezen, de már a legelején sikertelenek voltak a tárgyalások. Eddig sem kötöttük le magunkat más pártok mellé, most miért tennénk? A Civil Fórumnak van egy határozott terve az akkumulátorgyárral – meg akarjuk akadályozni a megépülését – ehhez pedig annyi támogatást, bátorítást kaptunk, hogy nem szívesen áldoznánk be egy pillanatnyi politikai sikerért. Szeretném hangsúlyozni elkötelezettségemet, és személyes példával élnék: én Debrecenben születtem és nőttem fel, a Nagytemplom mögött játszottam gyerekként, és küldetésemnek érzem, hogy közösségem élén megvédjem a várost attól a támadástól, ami alatt most van. Nincsenek személyes ambícióim, nem vágyom gyors karierre, de eljött az az idő, hogy kiálljunk Debrecenért.

– Szilágyi Szabolcs –