Catl akkumulátorgyár Debrecen

Kemény kérdéseket kapott a debreceni akkumulátorgyár beruházója

Helyi hírek

“A kormány, városunk bukott Debrecen-ellenes polgármestere, és Orbán százmilliókkal kitömött influenszer verőemberei nyílt háborút folytatnak Debrecen jóravaló lakosaival szemben, mert fel merték emelni szavukat, és dacosan nemet mondtak a jövőt pusztító akkugyár megépítésére” – írja közleményében Varga Zoltán debreceni DK-s országgyűlési képviselő.

Az ellenzéki politikus úgy látja, rengeteg a hazugság a gyárral kapcsolatban, ezért úgy döntött, közvetlenül a CATL beruházójához intézi kérdéseit. A címzett Szilágyi Balázs CATL kormányzati kapcsolatokért felelős vezető.

Így szól a levél:

Tisztelt Szilágyi úr!

Sajnálatos, hogy a kormányzat és a debreceni önkormányzat is, megmagyarázhatatlan okból, a CATL debreceni beruházásával kapcsolatosan számtalan kérdésben valótlan, sokszor egymásnak is ellentmondó nyilatkozatokat ad, sok esetben pedig fontos, a város jövőjét érintő kérdésekre mély hallgatás a válasz csupán. Ezért, mivel nem maradt más lehetőség, közvetlenül önhöz, illetve önön keresztül a CATL legfelső vezetéséhez fordulok ezen kérdések tisztázása végett.

Bízom benne, hogy a CATL vezetői valóban fontosnak gondolják Debrecen és Magyarország vonatkozásában is, a napokban kiadott nyilatkozatukat, mely szerint „világszerte a „jó szomszéd filozófiáját követik a gyárakat körülvevő közösségekkel, és mindig a helyi lakosok jólétét tekintik elsődleges szempontnak, és nem csupán üres frázis mindez.

Ezért az alábbi kérdésekben kérem haladéktalan, mindenre kiterjedő válaszát.

– A világsajtóban felröppent hírek szerint a CATL debreceni beruházásához a magyar kormány 320 milliárd forint, vissza nem térítendő támogatást nyújt, melyet nem cáfolt se a kormányzat, se a CATL menedzsmentje. Kérdésem, hogy a teljes beruházás több mint 10%-át meghaladó támogatást mikor kapta/kapja meg a CATL, milyen szerződés alapján, milyen feltételek mellett. A 320 milliárd forintot mire kívánják fordítani?

– A kormányzat, és a debreceni önkormányzat kommunikációjában kiemelt szerepet kap a „szürkevíz”. A kormányzati narratíva szerint, a CATL túlnyomórészt úgynevezett „szürkevizet” kíván majd felhasználni. A kérdésem, hogy a szürkevíz-technológia miért nem szerepel se a beadott engedélyeztetési dokumentumokban, se a kiadott környezetvédelmi engedélyekben? A gyár teljes vízigényének hány százalékát teszi majd ki a szürkevíz? Megkezdődött-e a tisztított szennyvízrendszer kiépítése, egyáltalán a tervezés megtörtént-e? A tervek szerint mikorra várható a debreceni szennyvíztisztító üzem felkészítése, a nyomvonal kijelölése, a vezetékek, és az azt kiszolgáló gépészet kiépítése? A kormányzat és a CATL között létrejött szerződésben eredetileg is így tervezték megvalósítani a betáplálást, vagy mindez új igényként jelenik meg? A szürkevíz-technológia kiépítése milyen költséget – esetleg pluszköltséget – jelent, a kiépítés költségeit ki viseli?

– A benyújtott dokumentáció szerint naponta 350 teherautóval kívánják beszállítani a lítium-ion akkumulátorok előállításához szükséges, a környezetre-, egészségre ártalmas. számos, többek között lítiumot, nikkelt és mangánt is tartalmazó alapanyagot. Kérdésem, hogy a gyártáshoz szükséges nyersanyagokat milyen konstrukcióban, honnan, és milyen módon  kívánják beszállítani Magyarországra? Hol történik majd az országba beszállított nyersanyagok lerakása, deponálása? Milyen módon dolgozzák fel a beérkezett ásványi anyagokat, hol és hogyan készítik el a gyártáshoz szükséges alapanyag-mixet, mindez hol és hogyan kerül szállításra előkészített állapotban, zárt zsákokba. Tájékoztatását kérem a teljes alapanyag-logisztikáról: a nyersanyagok feldolgozása, abból az alapanyag-mix előkészítése, tárolása, zárt zsákokba töltése, a teljes gyártási folyamat hol és milyen módon zajlik le, hol és hogy rakják meg a teherautókat, azok milyen útvonalon közlekedve érik el a CATL debreceni gyárának területét, hogy történik a teljes folyamat környezet-, és katasztrófavédelmi biztosítása?

A CATL az eredetileg tervezett beruházás kis hányadát, alig harmadát kívánja most megépíteni. Tájékoztatását kérem a gyár építésének ütemezéséről. Terveik szerint mikorra várható a gyár további, 2-3. ütemének bővítése, és a gyár teljes kapacitásának kiépítése?

Ha érkezik válasz, természetesen frissítjük a cikket.