Zöld Busz Program, Debrecen

DKV: új mérföldkőhöz érkezett a debreceni közösségi közlekedés

Helyi hírek

„A közösségi közlekedés fejlesztése Nagyvárad és Debrecen szintű határokon átnyúló városi pólusok mentén” című Európai Regionális Fejlesztési Alap által támogatott eMS kód: ROHU-390-es azonosítószámú projekt mérföldkőhöz érkezett. Új autóbuszok beszerzéséről írt alá szerződést a DKV Debreceni Közlekedési Zrt., valamint az autóbuszgyártó Inter Traction Electrics Kft.

A DKV Debreceni Közlekedési Zrt., a tulajdonos Debrecen Vagyonkezelő Zrt. és Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának a támogatásával olyan beruházásokat valósíthat meg a projekt keretében, melyek jelentősen emelik a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalat.

Magyarország és Románia közös pályázata 2018-ban nyerte el a támogatást, melynek kedvezményezettjei a DKV Debreceni Közlekedési Zrt., valamint a Nagyváradi Közlekedési Társaság és a Nagyváradi Metropolitan Szervező.

A debreceni projektrész összköltsége 333 158 840 Ft *, melyből 85 százalék az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatása, 10 százalék nemzeti társfinanszírozás és 5 százalék saját pénzeszköz felhasználása.  A projekt keretében három okos-megállóhely kialakítása, az elektronikus jegyrendszer továbbfejlesztése, valamint két midibusz, és két városi-, elővárosi kivitelű, euro VI-os motorral ellátott Mercedes típusú autóbusz beszerzése valósul meg.

Okos megoldások a közösségi közlekedésben

A projekt lehetővé teszi, hogy továbbfejlesszük az elektronikus jegyrendszert. Ennek során megvalósul, a későbbiekben tervezett teljes jegyérvényesítő rendszer cseréjéhez szükséges valamennyi szoftver fejlesztése, az autóbuszokon, trolibuszokon, valamint a villamosokon is.
A projektelem költsége: 51 501 100 Ft *.

A jegyérvényesítő rendszer fejlesztésének köszönhetően a debreceni közösségi közlekedésben alkalmazott valamennyi értékszelvény, beleértve az elektronikus jegyeket is, a járművezető által is azonnal ellenőrizhetővé válik. A rendszer utasforgalmi adatok lekérdezésére is alkalmas.

A helyi lakosság és a városba érkező turisták számára könnyen kezelhető közösségi közlekedési tájékoztató rendszert, úgynevezett okos-megállóhelyet alakítunk ki három forgalmasabb megállóhelyen.
A projektelem költsége: 28 414 400 Ft *.

A Nagyállomáson, a Csokonai Színháznál, illetve a Nagyerdeőn a Klinikáknál található megállóhelyekre olyan elektronikus eszközök lesznek telepítve, melyek menetrendi adatokat, valósidejű érkezési időket, valamint a közösségi közlekedési szolgáltatás igénybevételének feltételiről nyújtanak majd információkat az utasok számára.
Az eszköz segítségével az adott megállóhelyről megtervezhetjük az utazásunkat a város másik pontjára, mindemellett pedig elektronikus jegyet vagy bérletet is vásárolhatunk az okos-megállókban.

Bővülő, fiatalodó járműpark

A DKV Debreceni Közösségi Közlekedési Zrt. jelenleg két villamos vonal és öt trolibusz vonal mellett, mintegy hatvan autóbusz vonalon szolgáltatja a közösségi közlekedési szolgáltatásokat.

A dinamikusan fejlődő, 200 ezer lakost meghaladó nagyvárosban jelenleg 130 autóbusszal látja el a társaság az autóbusz-közlekedést.

Az elmúlt években új lakóparkok, a város perem területein új ipari parkok létesültek, melynek hatására az utazási igények megváltoztak, átalakultak.

A projektnek köszönhetően egy darab Mercedes-Benz Sprinter Reform-S CITY, egy darab Mercedes-Benz Reform 501 LE, egy darab Mercedes-Benz Intouro M, valamint egy darab Mercedes-Benz Sprinter Reform-S INTERCITY, euro VI-os dízel motorral felszerelt autóbuszok állnak forgalomba.
Az autóbuszokat az Inter Traction Electrics Kft. gyártja.
A projektelem költsége: 239 476 500 Ft .

A midi autóbuszok, a Debrecen közigazgatási területéhez tartozó kisebb utasforgalmú városrészeinek kiszolgálásában vesznek majd részt, a városi-, elővárosi autóbuszok pedig, a nagy átlagos utazási távolságú autóbusz vonalakon közlekednek majd.

A projekt keretében beszerzett autóbuszok forgalomba állításával lehető válik ezeknek a városrészeknek a kiszolgálásában résztvevő járművek átcsoportosítása, a hálózat más, forgalmasabb, nagyobb utazásszámot generáló városrészeihez, ezzel csökkentve a járatok zsúfoltságát, mellyel növekedhet a szolgáltatási színvonal és emelkedik az utazási komfort.

– DKV –