Így vezettek ti, debreceniek – olvasói levél

Helyi hírek

Engedjék meg, hogy leírjam észrevételeimet, melyek a debreceni autósokkal és azok kulturálatlanságával kapcsolatosak elsősorban – írja olvasónk, akit felháborít a város közlekedési morálja.

Aki járt már gépkocsival tőlünk nyugatabbra, vagy akár csak Budapesten, egész biztos, hogy azzal szembesül, hogy nekünk, debrecenieknek bőven van még mit tanulnunk.

Persze most az egyirányúsítás miatt óriási a káosz a városban, de sajnos ezen kívül is rengeteg a baj, és elsősorban a fejekben. Példáimat az élet szülte.

Dudálj, hátha akkor gyorsabban haladok!

Egészen elképesztő számomra, hogy hányszor tapasztalom a türelmetlenség és a butaság e magas fokát. Vannak a városban olyan helyek, ahol csúcsforgalomban hosszú percekig nem tudunk például balra kikanyarodni. Egyik ilyen pont az Egyetem előtti körforgalom környéke, ahol ha valaki a Klinikák irányába akar továbbhaladni, nincs az az isten, hogy valaki kiengedje a Nagyerdei körútra. Simán feltorlódik több tucat gépkocsi is, és szinte mindig akad pár elmebeteg, aki nyomja a dudát – de kérdem, mire fel? Ő hátul jobban látja, hogy lett volna fél másodpercem kislisszolni a keresztforgalom előtt? Mit képzel? Szórakozásból nem kanyarodok, csak hogy feltartsam a sort?

Hasonló szituáció, amikor valamelyik bevásárlóközpont mélygarázsába, vagy onnan kifelé jönne az ember, de mivel feltorlódott előtte a forgalom, megvárná, míg lesz sík felületen is helye, és nem kell a motort bőgetve, lejtőn araszolni le- vagy felfelé. Ezt persze a mögötte lévők nem tolerálják, hisz minden másodpercük drága, más meg csak azért nem megy, hogy őket szívassa.

Mi az a cipzár-elv?

Budapesten remekül működik az egy autót elengedsz, majd továbbhaladsz elv, ami mindenkinek jó, és egy normális ritmusú haladást segít elő. Debrecenben alig ismerik ezt a szokást, és a reménytelen kikanyarodási pontokon igen sokáig kell várni, mire valaki megszánja az embert. De olyan is előfordul, hogy az elengedett jármű mögött vérszemet kapnak a többiek, és 3-4 másik is azt hiszi, az ő javukra is lemondtak ez elsőbbségről…

A városi utcák nem autóversenypályák!

Nem ritka, amikor ötvennel haladva legalább dupla akkora sebességel előz le egy jellemzően tuningolt, divatos márkájú autó. Megy át a záróvonalon, nem ismer sem istent, sem embert. Nem zavarja, hogy a traktoréhoz hasonló kipufogóhang csak őt magát nem zavarja, a közlekedés többi résztvevőjét pedig az őrületbe kergetni. Nem beszélve a rengeteg balesetveszélyes helyzetről, amit a gyorshajtás és a hozzá társuló figyelmetlenség okoz.

Önbíráskodás a “saját” parkolóhelyért

Egy belvárosi ember számára sokszor természetes, hogy a lakása előtt “bérelt” helye van. Pedig ezt semmilyen törvény nem írja elő, tehát ha nincs hivatalosan lefoglalva a parkolóhelyed, bárki odaállhat, hoppon maradsz. Tanúja voltam egy olyan esetnek, amikor a lakók a nekik nem tetsző, ám szabályos módon és helyen parkoló autósra úgy ráálltak, hogy az moccanni se tudjon. De előfordulnak konkrét fenyegetések is, kiszúrják a kerekeit, ha oda mer még egyszer állni…

Irányjelző minek van?

Nem csak Debrecenben probléma ez, de mivel itt élek, itt szerzem tapasztalataimat is. Az irányjelző (index) használata leginkább azért marad el, mert az egyszeri sofőr úgy van vele, kinek mi köze hozzá, hogy épp merre akar haladni.

A körforgalomból KIFELÉ kötelező indexelni, de az autósok többsége fittyet hány a szabályra, mert azt gondolják, már úgyis elhagyják a körforgalmat, mit foglalkoznak ők az új belépőkre. Akik sokszor pont emiatt nem jutnak be, mert a kifelé tartó nem jelzi, hogy szabad a pálya, mögötte pedig túl gyorsan jön a már bent lévő autós.

A “menőbb” autómárkák tulajdonosai persze nagyobb eséllyel mulasztják el az irányjelzést. Lehet, hogy egyes típusokból már eleve gyárilag hiányzik ez a berendezés?

Zebrán csak életünk kockáztatásával kelhetünk át?

A gyalogosátkelőhelyeken még ma is rengeteg gázolás, vagy balesetveszélyes helyzet fordul elő. Miért? Mert az autós nem számít arra, hogy a gyalogos lelép, a gyalogos meg arra számít, hogy az autós úgyis megáll. Akkor van baj, ha egyikük rosszul méri fel a másik szándékát, és főleg a sebességét. Pedig a KRESZ világosan kimondja, hogy a zebrát az autós megfelelő körültekintéssel közelítheti meg, és ha a gyalogos lelépett, onnantól kezdve neki van elsőbbsége.

S. István, Debrecen

Ön is tapasztalt hasonló dolgokat? Netán ellenvéleménye van? Írja meg nekünk, szívesen fogadjuk: info@debreceninap.hu, vagy https://www.facebook.com/debreceninaphu/