Debreceni főpályaudvar – íme a tervek!

Gazdaság Helyi hírek

Elkészültek a debreceni főpályaudvar tervei, a 21 milliárd forintos beruházás kivitelezése jövőre kezdődik és 2019-re készül el – jelentette be a város polgármestere csütörtökön a Nagyállomás épületében tartott sajtótájékoztatón.

Papp László közölte, az új főpályaudvar a közösségi közlekedés valamennyi ágát integrálja, és a modern közlekedés szimbóluma lesz.

fop5

A fejlesztési terület összesen 115 ezer négyzetmétert érint: a Nagyállomás főépülete megmarad, mellé két új irodaszárnyat, 390 férőhelyes parkolót építenek, a 4-es számú főút a felszín alá kerül, mint ahogy a föld alá süllyesztik a buszpályaudvart is – magyarázta Papp László.

A főpályaudvar előtti Petőfi tér zöldfelületű sétálóövezet lesz, s új pályaudvarokat építenek a Fényes-udvarban ás Apafán – fűzte hozzá a polgármester, aki köszönetet mondott a kormánynak a támogatásért, azért, hogy “a kormány értékeli Debrecen ambiciózus terveit”.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára emlékeztetett arra, hogy a kormány az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében külön nevesítve biztosított 21 milliárd forint támogatást a debreceni főpályaudvar – intermodális központ – felépítéséhez.

fop4

A kormánynak 2010 és 2014 között válságmenedzseléssel kellett foglalkoznia, 2015-től azonban a “polgári berendezkedés programját” kell végrehajtani, aminek a szimbolikus állomása a debreceni főpályaudvar – mondta.

Tasó László kulcsfontosságúnak nevezte a gazdaság motorjait jelentő megyeszékhelyek fejlesztését. A Modern városok program keretében erre elkülönített 42 milliárd forintból eddig Kaposvár, Zalaegerszeg és Eger kapott lehetőséget, hogy megvalósítsa a tervét ebben ciklusban – jegyezte meg.

fop3

Elmondta azt is, hogy a kormány támogatja a vasúti személyszállítás további térnyerését, a közlekedési ágazatok között pedig összehangolt menetrendet, egységes utastájékoztató- és jegyrendszert hoznak létre.

Jövő év végére megvalósul az egységes tarifarendszer Magyarországon, egyetlen jeggyel lehet majd eljutni különféle közlekedési eszközökön bárhova az országban – emelte ki az államtitkár.

Tasó László közölte: folytatódik a 100-as vasútvonal fejlesztése Püspökladány és Debrecen-Apafa között, a vonal mentén valamennyi állomásépületet felújítják.

fop2
A közlekedéspolitikai államtitkár kilátásba helyezte a debreceni kisvasút, a Zsuzsi vonat bekötését az új főpályaudvarba.

A tájékoztató végén az építészek és a közlekedési tervezők részletesen bemutatták a leendő debreceni főpályaudvar terveit.

Kovács Péter építész kiemelte: a tervekbe integrálták a Kelemen László tervei alapján 1961-ben átadott Nagyállomást, amely “a kor szellemében magas színvonalon épült”.fop1

Hozzátette: az új főpályaudvar sétálóövezetével a terület ismét közvetlenül kapcsolódik a városközponthoz, amely szerves kapcsolat az állomás és környéke második világháborús bombázásakor szűnt meg – utalt a városképi hagyományokhoz is kötődő tervezésre Kovács Péter.

A beruházásról részletesen – önkormányzati közlemény

-Debrecenben az elmúlt 15 évben a városfejlesztés stratégiai ágazatának tekintettük a közlekedést. Repülőtér-villamos-troli-autóbusz.

-A Debreceni Főpályaudvar egy fejlett európai nagyváros, a modern Debrecen szimbóluma.

-A fejlesztés, amelynek terveit ma a város és az ország közvéleménye elé tárjuk Magyarországon mindenképpen, de nyugodtan mondhatjuk, hogy Közép-Európában is egyedülálló.

-Egyediségét az adja, hogy nem pusztán egy közlekedésfejlesztési program, hanem egyben egy kiemelkedő jelentőségű urbanisztikai program.

-Újraértelmezi a város és a régió közösségi közlekedését, ugyanakkor, a Petőfi tér, mint Debrecen új városközpontja új dimenzóba helyezi ezen városrészt.

-Miniszterelnök Úr azt mondta, hogy minden bizonnyal kacsalábon forgó lesz a debreceni főpályaudvar, nos sokat nem tévedett, valóban impozáns, de nem pazarló, sokkal inkább a funkcionalitás-attraktivitás-hatékonyság hármasával jellemezhető a fejlesztés

A fejlesztés főbb elemei:

-A fejlesztés 115 ezer m2-en valósul meg.

-Főpályaudvar épületei keleti szárnyat elbontjuk

irodák, forgalomirányító kp. üzletek, kereskedelmi és vendéglátó egységek,

a SMART City irányító központja)

-a jelenlegi MÁV állomás központi épülete és a nyugati szárny megújul, a

-két új irodaszárny épül 8700 m2 alapterülettel, üvegtetővel (ÉMKK, DKV,

-autóbusz pályaudvar a felszín alatt 12.000 m2-en (a felszín alatt 2 szint)

-villamos végállomás 4 megállóhellyel (jelenleg 2)

-parkolóház 11.500 m2-en 390 férőhellyel, földszinti taxiállomással, akadálymentes- és gyorsparkoló, 150 kerékpártároló

-4-es számú főút a felszín alatt a Vörösmarty Mihály és a Varga utca között

-Petőfi téri park Központi sétány mentén lineáris szökőkutakkal, vizes játszótér szökőkutakkal, párafuvókákkal, hatalmas zöld felületekkel, egy szervizúttal és a villamospályával.

-Vasúti fejlesztés a 100-as vonal felújításával két városi kisebb pályaudvar kiépítésével (Apafa és Fényesudvar) 16 milliárd