Győrffy Dóra közgazdász,

Közgazdász: mélyrepülésben az akkumulátorgyártás, összeomlott az elektromos autók iránti kereslet

Gazdaság

Győrffy Dóra közgazdász, a Corvinus Egyetem professzora és az MTA doktora a jármű- és akkumulátoripar visszaesése mellett az elektromos autógyártás válságáról, a magyarországi akkumulátorgyárak helyzetéről és Trump szankcióinak hosszú távú hatásairól beszélt pénteken az Egyenes beszédben.

A KSH szerint 2024 januárjában tovább csökkent az autó- és akkugyártás: az akkumulátorgyártás 51, a járműgyártás 21 százalékkal esett vissza az előző hónaphoz képest. Az ipari termelés éves alapon 6,4 százalékkal csökkent. Győrffy szerint utoljára a rendszerváltás idején volt hasonló visszaesés.

A közgazdász úgy látja, a magyar ipar különösen kitett a külföldi kereslet változásának, a felsorolt ágazatok pedig mind exportra termelnek. Győrffy szerint „az elektromos autók iránti kereslet összeomlott”, vagy legalábbis messze nem növekszik olyan intenzíven, mint a kínálat.

„Ráadásul jelentős részben állami szabályozások vezérlik ezt a piacot, és bármi változás van, a fogyasztók nem veszik meg ezeket az autókat”

– jelentette ki.

Úgy véli, az állam túlzottan támogatja az akkumulátoripart, amelynek alacsony a hozzáadott értéke, miközben az ágazat működéséhez szükséges feltételek – energia, víz, munkaerő – korlátozottak. Szerinte az erre fordított állami források jobban hasznosulnának például az oktatásban.

Az EU szigorodó kibocsátási szabályai miatt az autógyártók kénytelenek több elektromos autót eladni, de tavaly még túlkínálat volt, ami az itthon gyártott akkumulátorok iránti keresletet is visszavetette.

Trump vámintézkedéseiről Győrffy úgy véli, komoly kockázatot jelentenek az európai és a magyar iparra. Szerinte a vámháború akár a 2008-as gazdasági világválsághoz hasonló helyzetet is előidézhet, sőt, akár fegyveres konfliktusokhoz is vezethet.