Lidl, élelmiszer, multi, áruház, kereskedelem

A versenyhivatal 90 millió forint bírságot szabott ki a Lidlre

Gazdaság

Megtévesztően kommunikálta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., hogy a “Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”, ezért 90 millió forint bírságot szabott ki, az országszerte mintegy 200 áruházat működtető kiskereskedelmi vállalkozásra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa – közölte a GVH pénteken az MTI-vel.

A közleményben részletezték, a Gazdasági Versenyhivatal 2023 júliusában indított eljárást a Lidllel szemben, mert észlelte, hogy a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. a 2023. február 13-tól alkalmazott kereskedelmi kommunikációjában azt állította, a “A Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”.

Ez a szlogen az átlagfogyasztó számára valószínűsíthetően azt sugallta, hogy a cég termékkínálata minden egyes többi magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb – írják a közleményben.

Kifejtették, a vállalkozás kereskedelmi kommunikációjában megjelölt, a Pénzcentrum által végzett felmérés vélhetően nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására, mivel az kimondottan szubjektív, nem reprezentatív jellegű volt, valamint a hirdetések közzétételéhez képest egy korábbi időszakra (2022. december 2. – 2023. január 30.) vonatkozott.

A GVH döntésében rámutatott arra, hogy a reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz képest, és ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztja alá. Ez az üzenet tartalmát tekintve piacelsőségi állítás.

A nemzeti versenyhatóság a közleményben arra hívja fel a figyelmet, hogy a piacvezető pozíció állítása az áruk és szolgáltatások árának, minőségi és megbízhatósági szintjének lényeges mutatójaként szolgál a fogyasztók számára, ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja, és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben szabad állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív adatokkal, amelyek ezt egyértelműen alátámasztják. Ezért a vállalkozásoknak különös körültekintéssel kell eljárniuk az árakkal kapcsolatos reklámozás során – hangsúlyozták.

A GVH korábbi gyakorlatának megfelelően megállapította, hogy a piacelsőségi állítások nem voltak megfelelően alátámasztva, így megtéveszthették a fogyasztókat. Mindezek alapján a GVH Versenytanácsa a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt.-re a reklámkampány költségéből kiindulva 90 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki – tájékoztatott a Gazdasági Versenyhivatal.

(MTI)