NGM: folyamatosan bővülnek az üzleti kapcsolatok Iránnal

Gazdaság

Irán csaknem 80 milliós piaca komoly lehetőségeket rejt a magyar vállalkozásoknak, míg Magyarország fontos belépőpont lehet Irán számára Európába – mondta a nemzetgazdasági miniszter Maszud Karbaszián iráni pénzügyminiszterrel folytatott megbeszélését követően Teheránban a tárca tájékoztatása szerint.

Varga Mihály kiemelte: a magyar vállalkozások termékei és az általuk alkalmazott technológiai megoldások Iránban is versenyképesek, ezt jól mutatja, hogy az Evopro, az Enexio és az Ikarus is együttműködési megállapodást írt alá iráni partnereivel, utóbbi ezer busz gyártásáról és szállításáról állapodott meg.

Az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vasárnapi, az MTI-hez eljuttatott közleményében ismertette: Varga Mihály hangsúlyozta, hogy a magyar kormány Iránt az ázsiai régió egyik meghatározó szereplőjének tartja, ezért is fontos, hogy a Teheránt sújtó szankciók idején visszaesett gazdasági kapcsolatokat újra megerősítsék. A miniszter emlékeztetett, hogy a nukleáris egyezmény aláírása után Orbán Viktor miniszterelnök vezetésével Magyarországról érkezett az első hivatalos küldöttség Iránba.

A tárcavezető kitért arra is: közvetlen légijárat létrehozását javasolta Teherán és Budapest között, amelyet iráni kollégája támogatásáról biztosított. Varga Mihály elmondta: a magyar kormány arra törekszik, hogy megteremtse a banki kapcsolatok erősítésének feltételeit. Emlékeztetett rá, hogy az Eximbank 162 millió dollárt különített el a gazdasági kapcsolatok előmozdítására.

Az NGM tájékoztatása szerint a miniszteri találkozó után Varga Mihály az iráni kereskedelmi és iparkamara által rendezett üzleti fórumon tartott előadásában kiemelte: Magyarország ma már olyan hely, ahova érdemes befektetni, és amellyel érdemes szorosabbra fűzni a gazdasági kapcsolatokat, mert elért eredményeivel képes hozzájárulni más országok gazdasági fejlődéséhez is.

Közölte: a kormány támogatja azokat a magyar vállalatokat, amelyek meg kívánnak jelenni az iráni piacon, ennek létjogosultságát mutatja, hogy az év első nyolc hónapjában az Iránba irányuló magyar export mintegy 60 százalékkal emelkedett, meghaladva a 25 millió dollárt. Varga Mihály szólt arról, hogy a magyar vállalkozások nem csupán piacként, hanem befektetési célországként is tekintenek Iránra, emellett az innovatív és hatékony technológiai megoldásokat elérhető áron kínáló magyar cégekre nagy szükség van a közel-keleti országban.