A GVH jogsértő reklámok miatt megbírságolta a Telekomot

Gazdaság

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek ítélte a Magyar Telekom Nyrt. összehasonlító reklámjait, ezért 35 millió forintos bírságot szabott ki a vállalatra – közölte a hivatal hétfőn az MTI-vel.

A GVH tájékoztatása szerint A Telekom 4G mobilinternetet választják a legtöbben. Bízd rá magad! szlogenű kampányban a társaság nem tárgyilagosan hasonlította össze a saját szolgáltatását a versenytársakéval. Felidézték, hogy a hirdetés üzenete szerint a Telekom 4G mobilinternetet többen használják, mint a Telenor vagy a Vodafone 4G mobilinternet-szolgáltatását.

A hivatal közölte, hogy a hirdetésben nem teljesült az ellenőrizhetőség követelménye. A Telekom állításait a hivatkozott gyorsjelentések nem támasztják alá, mivel azok 2014 januárjában készültek utoljára, továbbá nem tartalmaznak adatokat a 4G hálózat használóiról – írták. A GVH szerint csak a lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságra vonatkozó összehasonlító reklámok jogszerűek és az összehasonlításnak is tárgyilagosnak kell lennie.

Megállapították továbbá, hogy az ellenőrizhetőség akkor sem teljesül, ha a reklám hitelességét a fogyasztó nem tudja ellenőrizni, mert az csak bírósági perrel vagy egy hatósági eljárással igazolható. Utaltak arra is, hogy a kampány idején a mobilinternet-piac jelentősen átalakult a hálózatfejlesztések miatt, ezért a reklámok valóságtartalma, hitelessége csak később – akár több év elteltével – állapítható meg, így azok közzététele a hivatal szerint tisztességtelen volt.

A GVH a kommunikációs kampány 2015 júliusa és augusztusa között megjelent tájékoztatásait vizsgálta, a bírság kiszabásakor a kommunikációs költségekre alapozott. Súlyosító körülményként értékelték, hogy a 4G szolgáltatás a kampány idején sok fogyasztó előtt még ismeretlen volt, ezáltal a szolgáltató információs előnyhöz jutott – áll a közleményben.