A MÁV elismerte, tényleg a BMW-gyár miatt nem járnak a vonatok 8 hónapig Debrecen és Balmazújváros között

Helyi hírek Ország

A DERKE vetette fel a minap, hogy azt gyanítja, a hivatalos indokkal ellentétben nem szimpla pályakarbantartás miatt fog nyolc hónapig szünetelni a vonatközlekedés Debrecen és Balmazújváros között.A MÁV most érezte elérkezettnek a pillanatot, hogy hivatalosan is közölje, a hír igaz, valóban a BMW-gyár áll az ügy mögött.

A Debrecen-Füzesabony vasútvonalon április 1-jétől várhatóan december közepéig módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok, Balmazújváros és a megyeszékhely között pedig pótlóbuszok szállítják az utasokat

– közölte a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága pénteken az MTI-vel.

Közleményük szerint a személyszállítás mintegy nyolchónapos autóbusszal történő helyettesítése

a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges. A térség fejlesztésének köszönhetően – ott épül fel a BMW debreceni autógyára is – sok ezer új munkahely létesül.

A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz Macs megállóhely teljes vágánykapacitását igénybe veszi.

Macson napi három teherszállító vonatról fognak lerakodni, emiatt nincs lehetőség a személyszállító vonatok közlekedésére. Az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb, mint a közúti szállítás.

A célnak megfelelő legközelebbi bányák 150 kilométerre vannak. Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű közlekedtetésére lenne szükség a kő és a kavics szállításához. Ezek a járművek együttesen öt tonna üvegházhatású szén-dioxidot termelnének. Óriási terhelést jelentenének az útvonalak mentén élőknek a nagy forgalom, az utak romlása és a környezeti károk miatt, ráadásul valószínűleg nőne a torlódások és a balesetek száma is

– írták.

A MÁV közleménye szerint az észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasútvonalat villamosítják. A beruházás teljes befejezése után

így az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek majd igénybe Debrecen és Balmazújváros között

– emelték ki.

Azt írták, hogy a tervezett munkák idején – a stabil menetrend és a kiszámítható csatlakozás biztosítása érdekében – a pótlóbuszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest, a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre. A pótlóbuszokon kerekesszékkel is lehet majd utazni, ehhez legalább 48 órával előbb értesíteni kell a vasúttársaságot – hívták fel a figyelmet.