Ne hagyjátok… az iskolát!

Ne hagyjátok… az iskolát!

Gazdaság

Az egyetem Szaktárnet Pedagógusképzési Szakkollégiuma tudományos ülésen emlékezett meg Bura Lászlóról, a partiumi magyar oktatás újraalapító atyjáról.

A DAB Székházban november 19-én rendezett emlékkonferencián kollégái, tanítványai, doktoranduszok egy-egy előadás keretében hallhattak bővebben a neves kutatóról.

– A mai rendezvény egyben szomorú is, hiszen egy nemrég elhunyt kollégánkra, a partiumi magyar oktatásügy újraalapító atyjára emlékezünk most. Bura László előtt tisztelgünk, nagyságát méltatjuk – fogalmazott a megnyitón Pusztai Gabriella, a Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program vezetője, a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) alapítója.

Bura László (1932 – 2014) helytörténész, néprajzkutató, pedagógus, újságíró, nyelvész, oktatáskutató, a CHERD alapító tagja 2008 óta Szatmárnémeti díszpolgára volt. Élete során több szatmári oktatási intézmény létrehozásában vett részt. Számos helytörténeti írás, tanulmány szerzője volt. Iskolaszervezői munkássága 1990. január végén kezdődött. A partiumi magyar oktatásügy elhivatott újraépítője, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimnázium, a Hám János Iskolaközpont, a Babes-Bolyai Tudományegyetem Szatmárnémeti kihelyezett tagozatának alapítója, újraalapítója volt. Az intézmény működését 2004-ig irányította, majd a Babes-Bolyai Tudományegyetem Pszichológia és Neveléstudományok Kara kihelyezett (bolognai típusú) egyetemi tagozatán volt óraadó tanár.

A konferencia során nemcsak előadások keretében emlékeztek Bura Lászlóra, részleteket is bemutattak a pedagógussal korábban készült interjúból. A tudományos ülésen többek között tanítványai, munkatársai mutatták be a kisebbségi és hitvallásos oktatás elkötelezett szolgálóját.

Emellett a résztvevők megismerhették a magyar nyelvű pedagógusképzés jelenlegi helyzetét Erdélyben, a felsőfokú tanítóképzés-tanárképzés történetét Szatmárnémetiben 1894-1923 között, vagy az anyanyelvű szakképzés helyzetét és problémáit a kétnyelvű oktatási rendszerben, illetve a partiumi magyar felekezeti iskolák, vagy a kisebbségi pedagógus hallgatók nevelési értékei során végzett kutatások eredményeit is.

unideb.hu