Fuvarozók tüntetése

A kormány nem érti, miért tüntetnek a kamionosok, közben elesett az M3-as

Ország

A Budapesti Rendőr-főkapitányság közlése szerint hétfőn jelentős forgalmi fennakadásokra kell számítani a főváros több pontján egy bejelentett gyűlés miatt. A rendőrség tájékoztatása alapján a „gyűlés” a fuvarozók demonstrációját jelenti: több száz, a főszervező szerint akár több ezer teherautó vonul majd az M3-as bevezetőtől a Hősök teréig, tiltakozásul a tervezett fuvardíj-emelések ellen.

Bár pénteken megállapodás született a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a fuvarozói szakmai érdekképviseletek között a január 1-jétől életbe lépő díjemelésekről, a tiltakozást szervező Orosz Tibor elhatárolódott a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete által aláírt egyezségtől – írja az mfor. A megállapodás szerint a díjak két lépcsőben emelkednének: január 1-jétől 4,3 százalékkal, majd március 1-jétől a 2025-ös díjszinthez képest összesen 35 százalékra kiegészítve. Orosz Tibor ezt az emelést elfogadhatatlannak tartja.

A főszervező egy Facebook-videóban fejtette ki álláspontját, majd bejelentette a hétfői tüntetést. A demonstrálók követeléseit időközben 12 pontba foglalták, amelyeket Hadházy Ákos egy közösségi oldalon közzétett bejegyzésben ismertetett:

A FUVAROZÓK 12 KÖVETELÉSE

  1. Követeljük, hogy azonnal vonják vissza az 54%-os infrastruktúradíj-emelést a főútvonalak tekintetében, és vezessék vissza az inflációkövető díjemelés gyakorlatát. A 375/2025. rendeletből vegyék ki a miniszteri rendeleti úton történő útdíjemelés lehetőségét! Vezessenek be a magyar fuvarozók részére sávos díjmegállapításon alapuló nagyfelhasználói útdíjkedvezmény-rendszert!

  2. Követeljük, hogy azonnali hatállyal mondjon le az MKFE és a NiT vezetése!

  3. Magyarország kormánya azonnal hagyjon fel a lakosság hergelésével a fuvarozók és a kamionok ellen! A szakminiszter által indított gyűlöletkampány gazdasági és társadalmi viszályt szít. A kialakult helyzetben már egy egyszerű parkolás is lincshangulatot válthat ki a gépkocsivezetőkkel szemben.

  4. Követeljük az értelmetlenül és minden szakmaiságot nélkülözve kihelyezett súlykorlátozó táblák visszavonását! Ahol a korlátozás indokolt, ott megfelelő terelőutakat és egyértelmű táblázást kérünk.

  5. Követeljük, hogy a kormány a valódi fuvarozókkal – nem az érdekképviseletekkel (MKFE, NiT) – folytasson egyeztetéseket! A KKV-szektor kapjon valódi képviseleti lehetőséget. Számos kisvállalkozás a megszűnés szélén áll: ha eltűnünk, nem lesz kit sarcolni.

  6. Követeljük az útdíjat nem fizető hazai és külföldi fuvarozók elleni azonnali és határozott fellépést! Fel kell tárni a rendszerben „szakaszjegy- és eszközmanipulációkat”, súlyosan szankcionálni kell az útdíjcsalókat, akár visszamenőleg is. Vezessenek be egységes, magyar, GPS-alapú útdíjszedő rendszert minden tehergépkocsiba!

  7. Követeljük a bírságtételek emberi léptékű csökkentését, a bírságplafon visszaállítását, valamint mérlegelési jogkört a magyar vállalkozások és gépkocsivezetők esetében.

  8. Követeljük a gépkocsivezető szakma önálló szakmaként való elismerését! Haladéktalanul kezdődjenek tárgyalások egy gépkocsivezetői életpályamodellről, az adó- és járulékrendszer módosításáról, valamint egy külön büntetőpontrendszer bevezetéséről a hivatásos sofőrök számára. Szűnjön meg az indokolatlan hatósági vegzálás!

  9. Valós piacvédelmi intézkedéseket követelünk! A fuvardíjszámlák fizetési határideje legfeljebb 30 nap legyen. Jöjjön létre ellenőrző szerv a notórius nem fizetők szankcionálására. Csökkentsék a KKV-fuvarozók terheit, vizsgálják felül a kötelező biztosítási díjakat, és biztosítsanak IPA-kedvezményeket!

  10. Kérjük a fuvarpiac szereplőinek érdemi szabályozását! Speditőri tevékenységet csak az végezhessen, aki rendelkezik legalább egy saját tehergépkocsival. Szankcionálják a díjakat mesterségesen manipuláló piaci szereplőket!

  11. Támogatjuk a külföldi honosságú tranzitforgalom autópályákra terelését a hatályos jogszabályok szerint, de ez a korlátozás a magyar fuvarozókat ne érintse! Az állam gondoskodjon megfelelő számú és minőségű parkolóhelyről; a bírságolás nem megoldás.

  12. Kezdeményezzük egy KKV-érdekvédelmi kerekasztal létrehozását, ahol a gazdasági élet szereplői közösen segítik a döntéshozók munkáját. Az érdekképviseletek rendszerét meg kell reformálni, mert jelen formájukban nem a vállalkozások érdekeit szolgálják.

A tüntetők hétfő reggel a Geleji pihenőnél gyülekeztek, ahonnan 9 óra körül indultak el Budapest felé. A police.hu tájékoztatása szerint a demonstráció várhatóan 14 és 20 óra között érinti az M3-as bevezetőt, a Róbert Károly körutat, az Árpád hidat, a Szentendrei utat, a Batthyány utcát, az M0-s autóutat, a Megyeri hidat, a Kós Károly sétányt, az Állatkerti körutat, valamint a Hősök terét.

A rendőrség arra figyelmeztet, hogy az ünnepi időszak miatt eleve megnövekedett forgalom mellett az érintett útvonalakon fokozott torlódásokra és közlekedési akadályokra kell számítani.

A kormány nem érti, mi ez

Az Építési és Közlekedési Minisztérium december 19-án hét fuvarozói szervezet képviselőivel írt alá megállapodást, amelynek aláírt példányát csatoltan megküldjük. A Minisztérium minden fuvarozói szervezettel megegyezett, egy szervezet kivételével – olvasható a minisztérium közleményében.

Az ÉKM értetlenül áll a megállapodást figyelmen kívül hagyó egyéni akciókkal szemben, amelyek a fuvarozókkal kötött megállapodást figyelmen kívül hagyva próbálják megzavarni az ünnepekre készülő ország lakosságának nyugalmát.

A fuvarozókkal december 19-én megkötött megállapodás ugyanis széleskörű szakmai konszenzuson nyugszik, hiszen azt  Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) mellett

  • a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT-Hungary),
  • a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége,
  • a Logisztikai Egyeztető Fórum,
  • az Országos Kereskedelmi Szövetség,
  • a Magyar Szállítmányozók Szövetsége,
  • az Autós Nagykoalíció is aláírta.

A megállapodás célja, hogy a hazai fuvarozók versenyképességét szem előtt tartva folyamatos együttműködés valósuljon meg az ágazat képviselői és a szaktárca között. A célok közösek abban a tekintetben, hogy a nemzetközi tranzitforgalom minél nagyobb mértékben a 2×2 sávos úthálózaton bonyolódjon le. Ez növeli a közlekedésbiztonságot és a lakosság számára okozott tehertételt is lényegesen mérsékli.

A megállapodás aláírásával

  • a fuvardíjak méltányos emelése valósul meg 2026-ban, a díj két részletben emelkedik, január 1-től 4,3 százalékos mértékben, majd március 1-jétől a 2025-ös díjhoz képest összesen 35 százalékra kiegészítve,
  • a fuvarköltségek kiszámíthatósága érdekében 2025. december 19-től elérhetővé vált az útdíjkalkulátor,
  • a felek támogatják a magyarországi tranzithálózat kijelölését annak érdekében, hogy az áthaladó forgalom döntő részben 2×2 sávos útvonalon történjen,
  • a térségi teherforgalmi korlátozások negyedévente, a szakmai szervezetek bevonásával felülvizsgálják,
  • újabb intézkedések történnek a fuvarozók munkáját befolyásoló adminisztratív terhek csökkentése (bírságriasztás, hibás regisztrációk javíthatósága) érdekében,
  • felek közösen kezdeményezik a minimális fuvardíjra vonatkozó szabályok egyszerűsítését.