Jászberényi József a Debreceni Egyetemen

Debrecenben is hiányzik az aktív időskorra felkészítő képzés

Helyi hírek

Bár Nyugaton egyre népszerűbb, hazánkban alig, Debrecenben pedig egyáltalán nem működik az „aktív időskor koncepciója” alapján szervezett képzés. Ennek során kifejezetten az idősek igényeire építve olyan elméleti és gyakorlati ismereteket osztanak meg, amelyek hozzásegítik őket egy hosszabb és tartalmasabb élethez. A koncepcióról és a hazai tapasztalatokról Jászberényi József geronto-andragógus tartott előadást a Debreceni Egyetemen az Andragógia Tanszék meghívására.

Névjegy:

Jászberényi József, a Zsigmond Király Főiskola intézetigazgatója, Magyarország legnagyobb szenior képzési programjának kidolgozója és elindítója, amelyért nemrég megkapta a Pest Megyéért emlékérmet. Diplomáját a Debreceni Egyetemen szerezte magyar-történelem és filozófia tanárként, majd irodalomtörténetből doktorált. Több évet töltött külföldön, többek közt Svájcban, Olaszországban és Finnországban, ahol a munkája mellett az aktív időskor koncepcióját is tanulmányozta. Januárban a Bölcsészettudományi Kar tehetséggondozó pályázatának (Nemzeti Tehetség Program – Hazai tudományos diákköri műhelyek támogatása – Debreceni bölcsész tudományos diákköri műhelyek – NTP-HHTDK-15-0039) keretében az Andragógia Tanszék Tehetség-műhelyének a programjára érkezett az egyetemre, és tartott előadást. Ennek rövid összefoglalóját olvashatják.

Időskor – másként

Az aktív időskor koncepciója szerint az életkori diszkrimináció ellen a tanulás az egyik legjobb módszer. Önbizalmat ad, hasznosnak és egyenrangúnak érzi magát az idős ember, és jobban tud kommunikálni a fiatalokkal. Sőt, akár új dolgokba is belevághat, például egy új nyelv elsajátításába. Fontos, hogy ne csak azt tapasztalja meg, hogy aktív tagja a közösségnek, hanem produktív élménye is legyen, érezze, hogy társadalmilag hasznos dolgot tesz. Sőt. Az is cél, hogy sikeresnek érezze magát. Hivatalosan 1962-ben az egyik New York-i college (főiskola) indította az első, kifejezetten szenioroknak szóló képzést. Szenioroknak nevezik Nyugaton az 55 év felettieket, Magyarországon pedig az 50 évnél idősebbeket sorolják ide – hangzott el Jászberényi József előadásán.

Aktivizálni az időseket

A szakember hozzátette: az aktív időskor koncepciója alapján megszervezett képzéseken olyan ismeretek átadása történik, amelyek révén a szenior aktív állampolgára lehet a társadalomnak, hasznosnak érezheti magát, a környezetével egyenrangúnak. Ennek megfelelően kifejezetten az időseknek szóló hasznos ismereteket oktatnak.

– Külön tárgy foglalkozik például az elemi biztonság megteremtésével: hogyan védje meg otthonát, mit tehet a csalók ellen, hogyan védekezzen az internetes átverések ellen, mit osszon meg magáról, milyen jogai vannak stb. Fogyasztóvédelmi előadásokat is hallgatnak, hogy ne legyenek átverések áldozatai. Az aktív időskor koncepciójában a test egészségesen tartása is fontos. Ezért időstorna is szerepel a képzésben, de megtanulják azt is, mit tegyenek, hogy ne essenek el az utcán, és hogyan kell esni, ha mégis bekövetkezik a baleset. Az agyat és a testet egyszerre karban tartó tánccal késleltethető a demencia, és enyhíthetők annak tünetei. Ezért speciális, időseknek szóló táncot is oktatnak. A szenior önkéntes képzés során pedig az önkéntes munkával ismerkednek az idősek, hogy társadalmilag hasznos munkát végezhessenek – ismertette Jászberényi József a Debreceni Egyetemen.

Nyugat vs. hazai tapasztalatok

– A külföldi tartózkodásaim során azt tapasztaltam, hogy a szeniorok jelentős számban vesznek részt nekik szóló képzésekben. A svájci Zürichben, az olaszországi Rómában és a finnországi Jyväskylä egyetemein azt láttam, hogy délutánonként szeniorokkal telnek meg az előadótermek. Amikor mondhatni „kalandvágyból” hazatértem Magyarországra, és elkezdtem tanulmányozni, hol lehetne szenioroknak szóló képzéseket beindítani, akkor azt tapasztaltam, hogy a legtöbb hazai egyetem meglehetősen gőgös hozzáállást tanúsít. Egy részük azt mondja: van elég diákjuk, nincs szükségük arra, hogy szeniorokat is oktassanak. A másik része – bár nem nagyon ért hozzá -, de látja, hogy pénz van benne, ezért belevág. Csakhogy kellő szakértelem nélkül, ami veszélyes is lehet. Az előadók részéről ugyanis elvárt a megfelelő szakmai kvalitás, tisztában kell lenniük a geronto-andragógia (nyugdíjas korú felnőttek képzése) tudományterületével, a szenior korúak oktatásának módszertanával. Jelenleg Magyarországon a szabadegyetem koncepciója az uralkodó. Ez röviden annyit jelent, hogy egy éppen ráérő tudós beszél valamiről, ismeretterjesztő jelleggel. Természetesen ennek is van haszna, de az aktív időskor koncepciója ennél sokkal több – mondta Jászberényi József.

Magyarországon elsőként a magánfenntartású, de államilag akkreditált, budapesti Zsigmond Király Főiskolán indult elsőként az aktív időskor koncepciójára épülő szeniorképzés, Jászberényi József vezetésével.

-Szakítottunk a hazai egyetemek azon hozzáállásával, hogy elvárjuk: az idősek jöjjenek hozzánk. Ehelyett az oktatók mennek az idősek világába. Ehhez szükség van az önkormányzatok támogatására, akik képzési célra alkalmas helyiségeket tudnak felajánlani az adott városrészben. Sikerült az ügyünk mellé megnyernünk Budapest III. kerületének polgármesterét, aki helyiségeket biztosított, és támogatta, hogy a kerületben élő idősek körében felmérés készüljön arról, miről szeretnének tanulni. Az igényfelmérésre alapozva 2011-ben indult az akadémia, amelynek keretében ma már 25 helyszínen 3600 szenior tanul. Ez Közép-Európa legnagyobb szenior képzése, amelyet egyetlen egyetemi kar szervez. Ugyanakkor szenior akadémia működik Pécsett és Kecskeméten is – tette hozzá a szakember.

A debreceni helyzet

Az előadáson elhangzott: a Debreceni Egyetem Egészségtudományi Kara Nyíregyházán működteti a Szépkorúak Akadémiáját. Ugyanakkor Debrecenben még nincs az aktív időskor koncepciója alapján működő program. Jászberényi József szerint a képzést leginkább az ezen a területen elméleti és gyakorlati tapasztalattal is rendelkező Andragógia Tanszék tudná felvállalni, hiszen ennek filozófiáját, gondolkodási hátterét és módszertanát a geronto-andragógus tudja leginkább képviselni és ellátni. A cél az lenne, hogy aktív, tanuló szenior közösségek jöjjenek létre szerte az országban, amelyek összetartó ereje nem a politika, vagy valamilyen ideológia, hanem a tanulás, az új ismeretek szerzésének igénye, és az aktív időskor megélése.

Kenyeres Attila