Tíz éven belül sem lesz új Nagyállomásunk? Az önkormányzat reagált

Helyi hírek Ország

Kőszeghy Ábel jobbikos önkormányzati frakcióvezető szerdai tájékoztatóján arról beszélt, pártja már korábban felhívta a városvezetés figyelmét arra, hogy a tervek elhibázottak és emiatt túl sokba kerül a kivitelezés.Kőszeghy úgy látja, a debreceniek nem számíthatnak arra, hogy tíz éven belül változás legyen a Nagyállomás és a buszpályaudvar környékén.

A debreceni önkormányzat közleményben reagált:

Debrecenben senki sem vitatja, hogy a Főpályaudvar fejlesztését meg kell valósítani! Debrecen önkormányzata elkötelezett egy olyan Főpályaudvar megépítése mellett, amely a gazdaság fejlődése miatt a létesítmény tervezésének megkezdése óta gyökeresen megváltozott igényeket is képes tökéletesen kiszolgálni.

A Debreceni Főpályaudvar tervezésére kiírt tervpályázat 2013-ban zárult. A bíráló bizottság szakmai döntést hozott, hiszen a bíráló bizottság tagjainak többségét építőmérnök, építész, közlekedési mérnök alkotta. Debrecen önkormányzata a tervezési munka kapcsán közbeszerzési eljárást folytatott le, amit az Archiko Kft. és a Lengyel Építész Műterem Kft. nyert meg. Ez az eljárás kizárólag a tervezési munkára vonatkozott, ami megvalósult és a jogszabályoknak megfelelően lezárásra és elszámolásra került. 2014-ben az akkori, új városvezetés a várható költségek nagyságrendjére tekintettel elrendelte a Főpályaudvar készülő terveinek felülvizsgálatát, és ennek következtében az épület területe jelentősen csökkent. Debrecen önkormányzata a Főpályaudvar kivitelezésére vonatkozóan, a tervezésen túl, mely európai uniós finanszírozású volt, semmilyen további pénzügyi kötelezettséget nem vállalt és kifizetést sem teljesített, így visszafizetési kötelezettség sem terheli!

Hangsúlyozzuk, hogy a Főpályaudvar megépítése állami beruházás formájában valósult volna meg, melyre tekintettel a tervek a véglegesítés után a szükséges engedélyekkel együtt átadásra kerültek a NIF Zrt-nek. A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást ennek megfelelően nem a debreceni önkormányzat, hanem a NIF Zrt. végezte.

Az elmúlt években olyan gazdasági növekedés és ezzel együtt forgalomnövekedés ment végbe városunkban, ami mindenképpen szükségessé teszi a közlekedési infrstruktúra helyzetének, szerkezetének, fejlesztési lehetőségeinek alapos átgondolását és hosszú távra érvényes megoldások megvalósítását.  Ennek jegyében már az elmúlt években is olyan – a forgalom növekedése miatt mindenképpen szükséges– fejlesztést hajtottunk végre Debrecen közlekedési rendszerében, melynek elemei minden beruházástól függetlenül hasznosak.

A Főpályaudvar-fejlesztésre vonatkozó közbeszerzési eljárás eredménytelensége nem jelenti a beruházás elmaradását, az áttervezés után a 2020-ban kezdődő EU-s fejlesztési ciklus elején ezen fejlesztést meg kell valósítani.

A közúti közlekedési elemek közül a Mikepércsi úti körforgalmi csomópontok áttervezés után, valamint a Hadházi út és Nyíl utca csomópontjának átépítése az elkészült terveknek megfelelően, 2020-ban lesz indítható. A Főpályaudvar fejlesztéshez kapcsolódóan a Petőfi tér rekonstrukcióját Debrecen önkormányzata az Új Főnix Terv keretében tervfelülvizsgálat után az eredetileg tervezett időben, 2020-ban valósítja meg. Az ehhez szükséges forrás az önkormányzatnál rendelkezésre áll

– olvasható az önkormányzat reagálásában.