Az európai választások után: jelentés a dezinformáció elleni küzdelem terén elért előrehaladásról

Európa

Ma az Európai Bizottság és Federica Mogherini, a közös kül- és biztonságpolitika főképviselője közös jelentést adott ki a dezinformáció elleni küzdelem terén elért eredményekről és az európai parlamenti választások kapcsán levont főbb tanulságokról, mielőtt jövő heti csúcstalálkozóján az Európai Tanács visszatér a választások védelmének kérdésére és a dezinformáció elleni küzdelem témájára.

A közös jelentés felvázolja, hogy a dezinformációval szembeni cselekvési terv és az európai választások szabadságának és tisztességességének biztosítását célzó intézkedéscsomag miként járult hozzá a dezinformáció elleni küzdelemhez és hogyan segítette a választások integritásának megőrzését. Bár a választások nem voltak mentesek a dezinformációktólegyértelműen látszik, hogy az uniós intézkedések, melyekben nagy számban vettek részt újságírók, tényellenőrzők, platformok, nemzeti hatóságok, kutatók, valamint civil társadalmi szereplők, segítettek a támadások elhárításában és a demokratikus folyamatok megzavarására irányuló kísérletek leleplezésében. Az uniós fellépés elsősorban négy, egymást kiegészítő területre összpontosított:

1.       Az EU megerősítette a dezinformáció azonosításához, illetve az azzal szembeni fellépéshez szükséges képességeit.
2.       Az EU a dezinformáció visszaszorítását célzó, önkéntes gyakorlati kódex segítségével együttműködött az online platformokkal és az ágazati szereplőkkel.
3.       A Bizottság és a főképviselő – az Európai Parlamenttel együttműködve – fokozta a szigorúan a tényeken alapuló üzenetek terjesztése és a médiaműveltség előmozdítására irányuló erőfeszítéseket.
4.       A Bizottság támogatást nyújtott a tagállamoknak ahhoz, hogy biztosítsák a választások integritását és javítsák az Unión belüli demokratikus rendszerek ellenálló képességét.

Az EU demokratikus folyamatainak és intézményeinek védelme azonban további intézkedéseket tesz szükségessé. Ebben az online platformoknak kiemelt felelősségük van. A Bizottság ma a dezinformáció visszaszorítását célzó önszabályozó gyakorlati kódexnek megfelelően a Google, a Twitter és a Facebook legfrissebb, májusi jelentéseit is közzétette. Ezekből kiderül, hogy mindegyik platform előrelépést tett a politikai hirdetések átláthatósága terén. A Facebook már lépéseket tett a témafókuszú hirdetések átláthatóságának biztosítása érdekében, a Google-nak és a Twitternek ugyanakkor még be kell hoznia e téren meglévő lemaradását. Ezeken túlmenően a platformok erőfeszítéseket tettek a szolgáltatások integritásának biztosítására, és a Google, a Facebook és a Twitter arról számolt be, hogy hatékonyabbá tette a reklámelhelyezések ellenőrzését. Nem sikerült azonban kielégítő haladást elérni a reklámoknak helyet biztosító weboldalak átláthatóságának és megbízhatóságának növelésére szolgáló eszközök kifejlesztése terén.